Reisverslag 6 - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Henk en Wilma Jansen - WaarBenJij.nu Reisverslag 6 - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Henk en Wilma Jansen - WaarBenJij.nu

Reisverslag 6

Door: Henk en Wilma

Blijf op de hoogte en volg Henk en Wilma

09 Juni 2013 | Frankrijk, Avignon

Reisverslag 6

….. Zoals ik in het vorige verslag schreef mochten we gebruikmaken van de auto van Ernst (eigenaar van camping Rosario). Dit is natuurlijk geweldig, nu kunnen we de omgeving een beetje gaan verkennen.
In de informatiemap, die we bij aankomst op de camping kregen, stond dat Monsaraz zeker een bezoek waard is. Dus …. de Citroen Berlingo gestart en op naar Monsaraz.

In de verte zie je op een eenzame hoogte het Middeleeuwse stadje Monsaraz liggen met zijn stadsmuur en torens. Monsaraz ligt aan de Guardiana rivier welke de grens is tussen Portugal en Spanje. Het pittoreske stadje bestaat uit witte huizen met rode daken en langwerpige schoorstenen die merendeels 300 jaar oud zijn.
Opvallend is dat het heel rustig is. Makkelijk parkeren en een klein stukje lopen en dan bereik je de stadspoort. Het voelt alsof je terug in de tijd gaat. Het uitzicht is spectaculair. Vanuit het kasteel zie je olijfboomgaarden, kronkelige weggetjes en het rivierlandschap van de “Rio Guadiana.”Je wordt dan ook regelmatig verrast met prachtige doorkijkjes. Hier hebben we dan ook heel veel foto’s gemaakt.
Igreja Matriz is een klein maar prachtig kerkje uit de 16e eeuw. Dit mochten we helaas niet voor een foto vastleggen.

Een paar dagen later zijn we op advies van campinggasten naar Juromenha gereden. Hier is een verlaten en vervallen vesting. Dit was zeker de moeite waard.
Er waren totaal geen bezoekers, we hadden de gehele vesting (wat er nog van over was) voor ons alleen. We werden verrast door de hoeveelheid klaprozen; geweldig mooi.

Met de gasten die ook al wat langer op de camping stonden hebben we er nog een gezellige avond van gemaakt en zo komt er aan het bezoek op Camping Rosario een einde. Zeker een camping om nog eens terug te komen.

Langzaam aan moeten we ons opmaken om op tijd (09 juni) in Avignon te zijn.

We zijn vanuit Rosario naar Toledo gereden. Omdat we de camping in Toledo niet konden vinden hebben we besloten om op een camperplaats te gaan staan. Overnachten op een camperplaats doen we niet snel, echter stonden er zoveel campers en we waarschijnlijk maar 1 nacht blijven, hebben we besloten dit toch te doen.
We stonden aan de voet van het historische centrum met een prachtig uitzicht.
Wat wij niet wisten is dat er een feestweek is. Traditioneel wordt er negen weken na Pasen het feest van Corpus Christi gevierd.
Het hoogtepunt is de processie. De straten zijn met bloemen en kruiden bezaaid, dit ruik je ook als je er doorloopt.
Aan de woningen hangen traditionele vlaggen in verschillende kleuren. Het is het oudste feest in Spanje en wordt al ten minste acht eeuwen op deze manier gevierd.
Het was heel indrukwekkend om dit mee te maken en te zien. Het was echter zo vreselijk druk dat we te voet moeite hadden om de stad uit te lopen. Telkens liepen we ons vast omdat de processie door het centrum ging.
We zijn hier toch nog maar een dagje langer gebleven, was zeker de moeite waard.

De volgende dag zouden we naar Tarragona rijden. Is maar 300 km… gaf het navigatiesysteem aan …. Tja maar dan moet je wel de juiste coördinaten ingeven … “WILMA !!” Onderweg las ik op de borden … Barcelona 600 km en Tarragona ligt er 100 km onder ,,,, Afin dit kan dus niet … Foutje van mij … arme Henk …

Uiteindelijk kwamen we dus veel later op de camping aan. We waren voornemens hier een paar dagen te blijven om vervolgens naar Frankrijk te rijden. Dit werd echter maar 1 nacht. De camping lag naast een spoorweg en om de 5 minuten kwam er een trein voorbij. Gelukkig na 23.00 uur om het uur … Geen succes dus.

Het is 1 juni en we besluiten om naar Frankrijk te rijden en wel naar Narbonne (Camping La Nautique). Hier zijn we een aantal jaar geleden ook geweest. Prima camping (een ieder heeft hier eigen sanitair) en een heerlijke omgeving om te fietsen. Slechts 5 km vanaf het centrum van Narbonne.
Net voor de grensovergang bij Frankrijk begon het vreselijk te waaien/stormen (Mistral). Onderweg moesten we regelmatig de spiegels van de camper weer in de juiste stand drukken. Door de harde wind klapte ze telkens naar binnen.
Blij dat we er waren. Veel mensen met een caravan hebben, vanwege deze wind, een nacht doorgebracht op deze camping.
We hebben nog een paar dagen veel wind gehad en helaas was fietsen toen ook geen optie. Henk kreeg behoorlijk last van kiespijn en via de receptie hebben we een afspraak kunnen maken bij een tandarts. Maandagmorgen om 11.30 uur kon hij gelukkig terecht. Hij kreeg een zenuwbehandeling en nu maar hopen dat de pijn weg is. Echter kwam de pijn vrij snel weer terug en uiteindelijk is hij woensdagavond nogmaals teruggeweest voor een tweede behandeling en nu is hij pijnvrij; voor de zekerheid wel een antibioticakuur voor 5 dagen gekregen. Jammer geen glaasje port of biertje de komende 5 dagen.

Vandaag hebben we er een heerlijke fietsdag van gemaakt; tussen de rietvelden en olijfgaarden door naar Gruissan gefietst. In Gruissan was er markt en dit is natuurlijk altijd gezellig.

We hebben inmiddels al de nodige keren contact gehad met onze familie uit Australie. Ze hebben veel pech gehad. Zijn 20 mei begonnen aan hun bootreis van Boedapest naar Amsterdam … Regen, regen, hoog water, vastlopen van de boot en hartstikke koud. Ze hebben zelfs een muts en handschoenen gekocht.
Gelukkig hebben ze hun reis wel af kunnen maken en hebben ondanks alles toch een hele fijne tijd gehad. 5 juni zijn ze gearriveerd in Amsterdam om vervolgens een dag later naar Parijs te vertrekken. Ze treffen hier hun dochter die hier 2 juni is gearriveerd. Ze blijven hier enkele dagen om vervolgens op 10 juni naar Avignon te komen. En hier zijn wij dan weer om ze te ontvangen. Wij kijken uit om ze te ontmoeten.

Het is 9 juni en we zijn in Avignon. De weersvooruitzichten gaven aan dat we vandaag regen zouden krijgen… mooi mis… de zon schijnt en het is ongeveer 23 graden.

****** Heerlijk genieten….. dit doen we nog steeds … !! *******

• 09 Juni 2013 - 14:09

Dick Rats:

Hoi Wilma en Henk, leuk verslag en volgens mij helpt een goed glas wijn ook tegen kiespijn.
    Verder nog veel plezier en mooi weer toegewenst.
    Groeten, Leni en Dick

• 09 Juni 2013 - 15:01

Ton V/d Wurff:

Hoi beiden,

nou, weer een hele happening geweest zo te lezen. Je blijven gelukkig wel van alles beleven. Maar pijn aan je gebit is NIET mogelijk als je maar voor constante anti-biotica zorgt in de vorm van "drank".....

Enfin, ook ik heb per 01 augustus ontslag en begin dan aan een ook "eeuwige vakantie"..... lekker genieten vanaf die datum. Zo'n lange tijd op stap begint bij mij nu ook al te kriebelen dus gaan we half augustus ook maar eens op pad om proef te draaien (in Frankrijk).

Geniet vooral van de visite die morgen op stapel staat, veel plezier verder, gr, Ton.

• 09 Juni 2013 - 19:28

Els:

Altijd weer leuk om jullie verhaal te lezen. En wat een bak Wilama om Henk de verkeerde kant op te sturen. En idd kan n flink glas jenever ook de tandpijn verhelpen. Bijzonder om zo n processie mee te maken. En veel plz met de AUS.

• 09 Juni 2013 - 21:08

Jose En Herman:

Hoi vakantiegangers,
    Wat een fijne verhalen en een prachtige foto's !
    Geniet er nog maar lekker van, hier is het ook eindelijk mooi weer!

Liefs Herman en José

• 10 Juni 2013 - 04:30

Truus En Henk:

Haï Wilma en Henk, gezellig om weer te lezen hoe het jullie vergaat.
    Hopelijk gaat het met Henk zijn kies weer beter en kan hij snel stoppen
    Met de antibiotica zodat jullie met de famile van een heerlijke fles Franse
    wijn kunnen genieten. Met ons is alles oké. Zijn goed aangekomen in S.F.
    Even wat acclimatiseren en dan morgen met de hop on hop off de stad.bekijken
    en hier en daar uitstappen. Dinsdag willen we fietsen. Huren om over de golden
    Gate bridge te fietsen zijn Zeer benieuwd maar jullie horen het wel
    Veel plezier met de famile en bye bye van ons
    H&T

• 11 Juni 2013 - 09:25

Hetty:

Ontiechelijk mooie verslagen en ben er jealous off. Have a lovely time and enjoy. Keep up the commentary and pictures. Veel plezier.

• 11 Juni 2013 - 14:17

Ine De Reus:

Halloootjes saam!!

De navigatie moet je af en toe up-daten Henk!!
    Wel een bak hoor! Maar dat kan gebeuren op zoveel kilometers maken die paar ook niet uit toch?
    Precies dezelfde straatjes van Monzaras, heel leuk om dat door jullie ogen ook zo te zien.
    Schitterend verslag, en nog veel plezier met jullie familie.
    A.s. donderdag ga ik onder het mes voor mijn voet, duimen hoor! Als ik jouw zo hoor laat je er weinig door,
    hopelijk bij mij ook .

Veel plezier nog en groetjes van Hein en Ine

• 11 Juni 2013 - 17:17

Wout En Woutje:

Weer een heerlijk verslag om te lezen.
    Hopelijk mag Henk inmiddels weer een glaasje port of een biertje drinken.
    En Wilma.... een foutje maken mag altijd een keer.
    Gelukkig hebben we in Nederland nu al even mooi weer om van te genieten.
    We wensen jullie een mooie tijd met jullie familie uit Australië en daarbij mooi aangenaam weer.
    Groetjes, Wout en Woutje

• 16 Juni 2013 - 12:47

Nico En Carli:

hallo wilma en henk
    we hebben wederom genoten van je reisverslag nummer 6
    wat een fantastische reis maken jullie
    en nu dus het grote familiefeest in avignon
    tegen die tijd is de antibioticakuur van henk ook voorbij kan hij weer een lekkerportje drinken
    wij zijn donderdag 13 juni weer thuisgekomen
    drie en een halve maand onderweg geweest ook genieten dus
    en zeker van het weer, altijd die zon in spanje
    een weekje hebben we slecht weer gehad maar we hebben toen kunnen genieten van de spannende deense series die henk op de externe schijf heeft gezet
    heel veel plezier nog voor jullie
    groeten van carli en nico

• 22 Juni 2013 - 20:42

Margriet En Herman:

Ja daar zijn we weer, terug van weggeweest, terug van la bella italia!!! Na 10 weken weer thuis en jullie verhalen kunnen we weer lezen. Geweldig wat je schrijft Wilma we genieten.
    Wilma als je in weer thuis bent dan zou ik graag wat hulp bij dat tablet kunnen gebruiken, ben niet so smart!!! Een de verkeerde kant op sturen dat doen we allemaal wel eens.
    Wij hebben nog aussies ontmoet e jullie kunnen je voorstellen wat een avond dat was, de afstand rond 24 cans 4xxxx. Groet aan de familie en we lezen het volgende verhaal met groot plezier.
    Als jullie terug zijn kan Henk bij ons een cursus achteruitrijden/lopen/fietsen volgen!
    G'day mate en blijf gezond. Margriet en Herman

• 29 Juni 2013 - 21:53

Theo En Sjany:

Goede avond Henk en Wilma,

na een dag van TV-kijken zoals TT-Assen , Wimbledon en start van de Tour de France neem ik nog effe de tijd om een berichtje ut Aardt te sturen.
    Wat fijn dat we lazen dat jullie heerlijk genieten....kan niet anders roepen als....blijven doen!!!!!
    Had in het laatste berichtje geschreven dat "Fiesta" hoog in mijn vaandel stond; nou na de opknapbeurt in de tuin ( nieuwe schutting en veel knipwerk ) zijn we alweer aan rust toe: ook al met het oog op de komende 4-daagse in Nijmegen en de Kennedy-loop in Haaksbergen op 20 sept.
    Tijdens ons winterverblijf in Portugal zijn wij ook de Rio Guadiana bij Ayamonte overgestoken en vonden de omgeving de moeite waard om nogmaals te bezoeken.
    Jammer Henk van het ongemak (de kies) en de extra kilometers die je moest maken , maar jou kennende ga je ervoor en blijf jij Wilma zeker trouw!!!!

Met de groeten van de Boss (Bruce Springsteen) in het Goffertpak in Nijmegen in een wervelende show van 3 uur en 20 minuten en 34 songs afgelopen zaterdag zeggen wij gegroet en tot de volgende keer....T+S