Reisverslag 8 - Reisverslag uit Fongrave, Frankrijk van Henk en Wilma Jansen - WaarBenJij.nu Reisverslag 8 - Reisverslag uit Fongrave, Frankrijk van Henk en Wilma Jansen - WaarBenJij.nu

Reisverslag 8

Door: Henk en Wilma

Blijf op de hoogte en volg Henk en Wilma

14 Juli 2013 | Frankrijk, Fongrave

REISVERSLAG 8

….. De nieuwe fietsendrager zit er weer op …. Hopelijk voor een lange tijd … ( grapje Henk…).

We zijn vanuit Beesel naar Raalte gereden voor ons jaarlijks “Kwazzelskruutweekend.” (Kwazzelskruutweekend: 2 heren en 3 dames hebben gezamenlijk badminton gespeeld. Het werd tijd om te stoppen en als afscheid hebben de 3 dames een weekend kamperen georganiseerd. Dit beviel zo goed dat we inmiddels, samen met de partners, al voor de 13e keer kamperen.
Samen met Marijke en Joost hebben we de eerste avond gezellig bij gekletst. We hadden elkaar 3 maanden niet gezien dus aan 1 avond hadden we natuurlijk niet genoeg … Het was fijn elkaar weer te zien.
Donderdagmorgen kwam de rest van de groep: Netty en Theo, Annie en Koos en Marian en Chris. Marian en Chris konden er helaas het weekend niet bij zijn. Chris is aan het herstellen van zijn knie-operatie; helaas duurt dit langer dan dat hij gehoopt had. Nogmaals veel beterschap Chris.

We hebben een geweldig gezellig weekend gehad. De weersvoorspelling voor het weekend zag er niet zo goed uit, echter … viel dit allemaal best mee. ’s Nachts viel de regen en overdag nagenoeg droog. Marijke en Joost hadden een leuk programma gemaakt. Zo zijn we donderdag wezen fietsen. Op vrijdag naar Deventer geweest en hebben op de step een historische puzzeltocht door het centrum gemaakt.. en zaterdag zijn we wezen bowlen en een rondleiding in een bierbrouwerij gehad.
’s Avonds als afsluiting lekker uit wezen eten ….
Zondag was het weer tijd om op te breken en … voor een paar dagen naar huis te gaan. Zoals ik al schreef: een heerlijk weekend, bedankt Marijke en Joost.

…….. en dan kom je thuis .. Wat is alles dan groot … en er klinkt een echo in huis …. Toilet en douche dichtbij … enne een vaatwassers …
Onze lieve buren hadden alles zo netjes voor ons verzorgd. Zo goed zelfs dat we ze ook voor de volgende 3 maanden gecontracteerd hebben.
Haha ….

Wat doe je zoal als je thuis komt …. Eerst maar eens wassen … wassen .. en wassen … de machine maakt overuren en tjee zeg en wat heb je na 3 maanden een stapel post om weg te werken …. Maandag kwamen Diane met Angela: heerlijk om ze na 3 maanden weer te kunnen knuffelen. Maandagavond zijn we door Joost en Marijke uitgenodigd om “hete kip” te komen eten … heerlijk. Woensdag alweer aanstalten gemaakt om de camper reisklaar te maken. Donderdag nog even bezoekje gebracht aan Diny (zus) en hier waren Diane en Angela ook. Einde van de middag zijn we naar Zevenaar geweest. Ria was naar Australië geweest; Truus en Henk naar Amerika … natuurlijk samen even de vakanties geëvalueerd.

Vrijdag 5 juli … begin van de tweede helft van onze vakantie …….
En … we gaan toch weer naar het Zuiden.

De eerste dag zijn we naar Les Andelys gereden. Les Andelys ligt in Normandië en is een dorp aan de Seine. Onze camping lag ook vast aan de Seine. Leuk om vanuit je campingplekje de boten voorbij te zien varen. We hebben voor deze camping gekozen omdat we de tuinen van Monet wilden gaan bezoeken. Deze afstand was met de fiets (22 km) prima te overbruggen en volgens de informatie die we op de receptie van de camping kregen zouden we maar 1 heuvel tegenkomen …. Nou ja … het is maar hoe je het bekijkt .. :)

De tuinen van Monet liggen in Giverny. Monet woonde er vanaf 1883 tot aan zijn dood in 1926. Het huis waar hij woonde is geheel gerestaureerd door de Foudation van Claude Monet en is nu, inclusief de tuinen, te bezichtigen.
Hij schilderde vooral zijn eigen tuin, inclusief de vijver en de Japanse brug; deze behoorde tot zijn bekendste werken ….
Mocht je dit ooit willen bezoeken dan is het advies om er rond 10.00 uur te zijn. Er komen behoorlijk veel bezoekers maar de bussen met toeristen komen rond 12.00 uur. Als je bij Google afbeeldingen tuinen Monet tikt dan zie je prachtige plaatjes. Zeker de moeite waard.

Onze volgende stopplaats was in Alexain (Bretagne).
We stonden op een SVR camping. We hadden van tevoren een mail gestuurd of er een plekje vrij was. Dit was voor een paar dagen geen probleem, echter wel ons gewicht van de camper. Ze hebben veel regen gehad en ondanks het mooie weer van nu is de grond/gras niet bestand tegen zware voertuigen …. Maar geen probleem hoor was de reactie van de eigenaresse: “zet je hem toch gewoon naast ons huis”. Zo gezegd, zo gedaan. Prima plek.
Ook deze camping hadden we “met een reden” gekozen.
De Tour de France komt er op 11 juli voorbij. Tja … dit is toch wel heel geweldig als je een etappe bij kunt wonen.
11 juli ’s morgen vroeg met de camper vertrokken om wel een mooi plaatsje op de route te vinden. We zagen al veel campers staan, waarschijnlijk zijn ze al de vorige avond gekomen. Dit is mogelijk de groep mensen die alle etappes bijwonen …
Ook wij hadden een mooi plaatsje gevonden. Tegenover een manege waar volop gefeest werd … sfeer genoeg zullen we maar zeggen … :)
We waren er al om 08.00 uur en de reclamecaravan zou om 10.30 uur voorbij komen. Tijd genoeg om eerst nog te ontbijten. Henk heeft het dakraam geopend en van bovenaf alles bekeken.
En toen was het zover: wat een spektakel zeg. De ene auto nog mooier versierd dan de ander. Van alle soorten reclame werd er naar je gegooid. Volgens mij werd er een sport van gemaakt om Henk te raken … “dit is menig keer gelukt .. “

Om 12.30 uur kwamen de renners eraan. Een kopgroep van 5 personen had 5 minuten voorsprong. Wij stond met onze camper op een klein heuveltje dus de renners kwamen er in een wat minder snelle vaart voorbij.
De “Belkin” groep reed als een groep bij elkaar en kwam vlak voor ons voorbij. En natuurlijk Johnny Hoogerland (Nederlands Kampioen).
Wat een geweldige belevenis en jammer dat het (zo snel) voorbij is …
Ik had de renners zo hard aangemoedigd dat mijn stem er aan heeft geleden; praat nu al paar dagen schor … (nee, het is geen zwoele stem..)

In tegenstelling tot de eerste helft van onze vakantie, moeten we nu telkens even een camping bellen of mailen met de vraag of er een plaatsje vrij is. Onze voorkeur gaat uit naar een kleine camping, bijv. SVR. We hadden er enkele aangeschreven en bij de een was geen plaatsje vrij en de ander reageerde niet en bij volgende pas over een paar dagen een plekje vrij.
Uiteindelijk staan we nu in de Lot in het plaatsje Fongrave op SVR camping Ramonjavel. Camping heeft 20 tot 25 grote plaatsen. Enkele jaren geleden hebben we hier ook gestaan en hier was nog een plekje vrij. We staan pal aan een grote vijver en onze buren staan aan de overkant. Henk is bij je jeugd in trek om ze het vissen bij te brengen …. Heel leuk om te zien …

Qua temperatuur hebben we niets te klachten, in tegendeel: het is ruim 30 graden.

Het bevalt ons hier prima … heerlijk om nu nog niet te hoeven bepalen wanneer we weer verder gaan ….

Wij wensen iedereen een fijne zomer (vakantie).

*********************************

• 14 Juli 2013 - 13:57

Margriet/herman:

Weer fijn om te lezen hoe jullie genieten van je reis. La douce france is ook altijd heerlijk om te zijn dus blijf genieten.
    Hartelijke groet Herman en Margriet

• 14 Juli 2013 - 14:39

Ton V/d Wurff:

Hoi beiden.

Zo, ook dit weer gelezen en de Tour lijkt me fantastisch. Zelf nog nooit zo gezien maar ik heb me laten vertellen dat de vooruitsnellende reclame-caravaan ook heel indrukwekkend is. Gezien zoals Henk uit het dakluik steekt zou ik me als reclameman ook GEEN ENKEL moment bedenken om die vent te bekogelen.....

Enfin, die paar dagen thuis waren blijkbaar hard nodig om even bij te tanken maar jullie hebben nu alweer een goede leuke stek gevonden. Geniet maar lekker terwijl Hanny en ik gaan ons voorbereiden op een Franse trip per 18 augustus. Dan vertrekken we naar Paulhauguet of zoiets. Hanny weet de dirty details.

Groetjes, Ton van der Wurff.

• 14 Juli 2013 - 18:45

Truus En Henk:

Goed om te lezen dat jullie nu zonder pech in Frankrijk zijn aangekomen.
    Het zal best wel heel wat drukker zijn dan in de eerste fase van jullie reis

• 14 Juli 2013 - 18:46

Truus En Henk:

Ik was nog niet klaar maar drukte op de verkeerde knop.

• 14 Juli 2013 - 18:53

Ken je het verhaal van die ezel, nou het gebeurde dus weer. Wij vonden het
    heel gezellig om jullie vorige week even persoonlijk te zien.
    Wij gaan volgende week zaterdag 10 dagen naar otterlo met Noortje. Henk gaat
    Morgen de caravan ophalen dus die kunnen we dan in de loop van de week in
    orde maken. Wij wensen jullie nog een fijne tijd in Frankrijk en we blijven op
    De hoogte van de verdere reis. Groetjes en liefs van ons. Nu mag ik op verzenden drukken ...

• 14 Juli 2013 - 20:20

Marijke:

Zo schone schrijfster, alweer een verhaaltje klaar? Het zal deze periode zeker drukker zijn en dan zijn wij er nog eens niet, dans la belle France. Bon voyage et à bientot!

• 15 Juli 2013 - 08:21

Leni En Dick:

Hoi Wilma en Henk,
    Het lijkt mij leuk om zo'n spektakel als de Tour de France mee te maken. Het tweede deel van jullie lange vakantie is begonnen. Geniet van elke dag want het gaat snel. Veel plezier en op naar het volgende leuke en gedetaieerde verslag.
    Groetjes Leni en Dick

• 15 Juli 2013 - 21:35

Marielle En Ron:

Lieve vrienden, fijn dat jullie het zo mooi hebben in La douce France. Toch jammer Henk en Wilma dat jullie in alle opwinding en extase vergeten waren om " Dusee" aan te moedigen tijdens die ( loodzware) etappe. jullie moeten het wel gezien hebben, ruim 8 minuten na het peloton met een bakfiets en een ouwerwetse fietsbel. In haar kontzakje had ze nog een flesje ( lauwe ) Palm en een rolletje drop.De opdruk www.maisonfrankrijk.nl op haar shirt was bijna niet meer te lezen.......
    En Wilma, chapeau voor je nog immer boeiende verhalen. Sylvia Witteman is er niks bij !
    Groetjes en kus van Marielle en Ron.

• 18 Juli 2013 - 14:24

Ine De Reus:

Hoi hoi saam,

Lekker weer onderweg te zijn?
    Zal een gejaag geweest zijn alles weer op de rit te krijgen om de volgende etappe te beginnen.
    Mooi hoor de verhalen en de reactie's daarop te lezen.
    Ga vooral door met genieten !!
    Wij gaan 29 juli naar Denemarken voor zo'n drie weken, eens kijken wat daar te zien is.

Groetjes en een dikke knuf van ons

• 23 Juli 2013 - 17:24

Vincent & Petra:

Hoi Henk en Wilma,

wat fijn dat jullie zo'n goed en gezellig Kwazzelskruutweekend hebben gehad.
    Ja en dan weer alles gereed maken voor de volgende " etappe", zowel van jullie als de Tour de France. Geweldig om zoiets mee te maken. Ze komen zomaar langs jullie "huis" rijden, super.
    Verstandig dat jullie weer naar het zuiden zijn gegaan. Jullie hadden zulke goede ervaringen, daar moet gewoon een vervolg aankomen :-).
    Blij de mooie reisverhalen schrijven inclusief de foto's, dan kunnen wij mee blijven genieten.
    Geniet ervan.
    Groetjes,
    Vincent & Petra

• 13 Augustus 2013 - 12:25

Wout En Woutje:

We lopen een beetje achter met onze reactie op jullie reisverslag maar dat wil niet zeggen dat we er niet van genieten, dat doen we nog steeds.
    Het is toch echt een luxe om even tussendoor thuis te komen, de post door te nemen e.d. en dan weer voor 3 maanden te kunnen vertrekken. Ook een goed teken, het laat zien dat jullie er echt van genieten en dat is de bedoeling.
    Reis fijn verder en stuur nog mooie reisverslagen waar we van kunnen genieten.