Reisverslag 4 - Reisverslag uit Moncarapacho, Portugal van Henk en Wilma Jansen - WaarBenJij.nu Reisverslag 4 - Reisverslag uit Moncarapacho, Portugal van Henk en Wilma Jansen - WaarBenJij.nu

Reisverslag 4

Door: Henk en Wilma

Blijf op de hoogte en volg Henk en Wilma

08 Mei 2013 | Portugal, Moncarapacho

Reisverslag 4.
…….. Wat is de natuur in het voorjaar toch geweldig mooi. De brem en de mimosa staan volop in bloei. Bloemenvelden in paars en geel. Prachtig en geurende blauwe regen, olijfbomen die in bloei staan. Zo kan ik nog wel even doorgaan …

Ik ben in mijn vorig reisverslag geëindigd dat we door het binnenland zouden gaan rijden waar o.a. de spaghettiwesterns van Sergio Leone zijn opgenomen.
Zowaar … je had hier maar zo cowboys te paard tegen kunnen komen. Er was zelf een klein westerndorp ingericht voor de toeristen en ook voorzien van een tipi. We hebben nog boven op de kam van de heuvels gekeken of we ook nog indianen zagen … en nee we zijn ook niet als figuranten uitgenodigd mee te doen in een film …

Onze stop was in Torre del Mar. Deze plaats ligt zo’n 30km. voor Malaga.
Op zich niet veel over deze plaats te vermelden; niet zo interessant. Echter wel een mooi vertrekpunt om met de bus Malaga te bezoeken. Gezellig met de locale bus door allerlei kleine dorpjes richting Malaga. Ook hier hebben we weer de hop on – hop off bus geboekt. We hebben een bezoek gebracht aan de Alcazabar: Het Alcazabar bestaat uit ruines van een voormalig fort. Oorspronkelijk werd dit door de Romeinen gebouwd en later gerestaureerd door de Moren. Alcazabar is het Arabisch woord voor “fort.” Dit is het best bewaarde fort van Spanje. Je kunt hier genieten van prachtige vergezichten over Malaga en de tuinen. Ook een bezoek aan de Kathedraal “Iglesia del Sagrario” is zeker de moeite waard.

Omdat ik zelf al een aantal keer in Spanje ben wezen beeldhouwen met Marijke, Marielle en Annelie was ik vol lof over “tapas” eten. Ik wilde Henk ook kennis laten maken met de Spaanse tapas; echter werd dit een grote teleurstelling. Het was niet eens lekker. Waarschijnlijk moet je dit ook niet in het toeristische deel van Malaga gaan eten. We gaan nog een keer op zoek naar een tapas bar in een klein dorpje.

Het was vandaag een koude dag .. nou ja … rond de 16 graden en redelijk bewolkt en af en toe regen. Bij thuiskomst hebben we de kachel aangemaakt en ’s avonds hebben we (let wel) erwtensoep met rookworst gegeten …

30 APRIL !!!!
Het heeft de hele nacht- en ochtend geregend. Wat is het dan toch mooi als je om 09.00 uur voor de tv gaat zitten en ziet dat het in Nederland, op zo’n bijzondere dag, mooi weer is. Bij verschillende campers en caravans zag je oranje vlaggetjes en ballonnen. Vast Nederlanders … :). De schotels staan allemaal naar het Zuiden gericht om de hele dag te kunnen genieten van al het moois. En het was geweldig mooi. Links er rechts zag je de mannen naar buiten komt om de afwas te doen of te klussen. Henk vond het na een paar uurtjes ook wel genoeg en is een eindje gaan fietsen. Voor mij was de catering prima verzorgd, ik ben niets tekort gekomen. Om 23.00 uur heb ik uiteindelijk de tv uitgezet … stijf van het zitten maar een o zo mooie dag gehad.

De volgende dag vertrekken we naar El Rocio, dit is een plaats ten Zuid Westen van Sevilla, maar hierover straks meer. Eerst maar weer eens inkopen doen voor een kleine week …. en dan kom je tot de ontdekking dat het 1 mei is; Dag van de Arbeid. Zo ook in Spanje… alle winkels gesloten … dus niks geen boodschappen. Nu hebben we altijd nog wel wat reserve dus omkomen van de honger of dorst zal niet gebeuren.

De kustweg is op zich erg mooi. Alleen heel jammer dat er heel veel plastic kassen staan. Er zijn al steeds meer tuinders die in plaats van het witte, nu groen plastic gebruiken. Zo gaat het enigszins op in de natuur. Prima alternatief.
Voorbij Malaga zijn we het binnenland ingereden richting Sevilla. Een prachtig glooiend landschap met heel veel groen en ontelbare olijfbomen. Onderweg hebben we dan ook nog olijfolie gekocht. Omdat het voor de Spanjaarden een zondag was, was het in en rondom Sevilla niet druk. We reden er eigenlijk vrij vlot doorheen.

El Rocio en Nationaal Park Donana.
We staan op een prachtige camping: La Aldea in El Rocio. Bij het inchecken werd ons duidelijk gemaakt dat we tot 11 mei mochten blijven staan. Vanaf 11 mei begint de voorbereiding van het grote feest. Ook hier treffen we veel leuke mensen waar je weer ervaringen mee kunt delen. Aardige buren (Jan en Marijke) die spontaan aanbieden of ze nog boodschappen voor ons mee moeten nemen.

El Rocio is een heel bijzonder dorp. Op de eerste plaats tijdens de Pinksterdagen maar ook daarbuiten. Alle straten zijn van zand.

Voor meer informatie kijk op: http://www.sevillanas.nl/documents/tijdelijkepaginas/rocio.php
Onderstaande is hier een greep uit.
De Romería del Rocio, de belangrijkste en grootste bedevaart van Spanje, verenigt jaarlijks met Pinksteren (Pentecontes) tienduizenden pelgrims in een wonderbaarlijke en grootse harmonie van katholisisme en flamenco. De uiteindelijke climax, als de Virgen naar buiten wordt gedragen, wordt vooraf gegaan door vele rituele en muzikale momenten. Het lopen van El Camino (de tocht te voet naar Almonte, Huelva) en het doorbrengen van een of meerdere nachten onder de sterren zijn van grote waarde voor alle Romeros. Voor de vele Hermandades (broederschappen) uit heel Andalucia en zelfs uit heel Spanje is de Romeria del Rocio het belangrijkste evenement van het jaar. En het schouwspel is adembenemend.
Jaarlijks gaat een miljoen mensen op pad voor de Romería del Rocío, Andalusiës (en Europa's) grootste en meest traditionele spektakel. De kern van de bedevaartgangers wordt gevormd door de Hermandades, waarvan er inmiddels 75 zijn. De broederschappen kiezen jaarlijks een hermano mayor (oudste broeder; kan ook een vrouw zijn), die de bedevaart organiseert.
De voorbereidingen beginnen al maanden van tevoren: kleding wordt gemaakt of gekocht, huifkarren worden versierd en bovenal moeten de nodige peseta's opzij worden gelegd. Deelname aan de bedevaart kost veel geld, maar de echte liefhebbers eten liever het hele jaar droog brood dan het festijn voorbij te laten gaan. De tocht naar El Rocío wordt te voet, te paard of met versierde karren afgelegd. 's Nachts staan de huifkarren in een kring en wordt er tot in de late uurtjes gegeten en gedanst op de klanken van rocieras (bedevaartliederen in de trant van sevillanas).

El Rocio grenst aan Nationaal park Donana (Unesco).
We hebben een 4-wheel drive tour geboekt om het park te bezoeken.
Er liggen zoutmeren, lagunes en heel veel zand/duinen.
Het is ook de enige plaats waar de lynx nog voorkomt, niet dat wij hem gezien hebben. Er overwinteren ook veel vogel. Er was een aantal vogelliefhebbers bij, zo leer je toch ook weer het e.e.a. Volgens een van de kenners was het heel bijzonder dat we de zwarte ooievaar hebben gezien. Mooie tocht en zeker de moeite waard.

…… En zo verlaten we Spanje en gaan op weg naar Portugal.
In Portugal kent men verschillende vormen van tolwegen en één ervan is de elektronische tolweg. Aan de grens kun je je kenteken van de auto, voor 30 dagen, koppelen aan de creditkaart. Passeer je dan een elektronische tolweg dan wordt het bedrag van je creditkaart afgeschreven.

We zijn afgelopen maandag in Moncarapacho aangekomen op een heel bijzondere camping. De weg er naar toe was op zich al spannend. Door smalle landwegen… die steeds smaller werden. Als er een bocht in de weg zat ben ik eerst maar even vooruitgelopen om te kijken of dit allemaal wel lukt. Gelukkig zijn we geen tegenliggers tegengekomen ….
Een vriendelijke oudere man (met 1 tand in zijn mond) verzekerde ons dat de camping 500 meter verderop lag; en dit was juist.
……Een heel bijzondere camping … het lijkt wel een kruising tussen Bonanza en Pipo de clown stijl. De receptie is een soort Texas saloon en daarachter staat een Pipo de Clown wagen. Je wordt verwelkomd door een 2-tal papegaaien en vervolgens wordt er een klein raampje geopend en daar zit een heel vriendelijke en spraakzame man die je van dienst wil zijn. Hij is trots om te kunnen zeggen dat de camping € 6,00 per nacht kost. Inclusief stroom. Haha. De paden en vakken zijn met dikke touwen afgezet. Het toiletgebouw is achter een mooi stenen muurtje weggewerkt. Heel apart … !!!
Vandaag hebben we heerlijk kunnen fietsen tussen, wederom, de sinaasappelbomen.

We hebben nu eigenlijk alleen nog maar mooi weer. Ook de avondtemperatuur is lekker en tot een uur of 9 kun je prima buiten zitten.
Dan is het tijd om even naar tv te kijken en teletekst te raadplegen.
Zo ook even teletekst van TV Gelderland: …… “dode man in Doetinchem.”
Lees je dat deze dode man gevonden is in de tuin van onze buurman (Café de Borrel). Gelukkig kregen we ook snel een mail van Aat en Cees (onze lieve buren) met wat meer uitleg.

Morgen gaan we naar het binnenland van Portugal. Een SVR-camping aan een stuwmeer. Portugal heeft overigens heel veel SVR-campings.

Wij wensen jullie morgen een fijne Hemelvaartsdag met hopelijk goed weer.

Tot de volgende keer …
Henk en Wilma

• 08 Mei 2013 - 16:42

Ton V/d Wurff:

Hoi Wilma en Henk.

Met veel plezier jullie avonturen weer gelezen. Het blijft dus zondermeer iedere keer weer een verrassing wat je af en toe tegenkomt. Tja, ook data zijn in andere landen net zo belangrijk al kijken wij daar niet naar. Dat ondervinden we wel ter plekke en zo ook jullie. Al met al bespeur ik wel een en al genieten..... ga zo door en laat ons op afstand meegenieten. Ik heb me deze dagen gestort op de voorbereiding van ons Jaarlijkse Handbaltoernooi van SC Groessen. We zijn volop bezig met het indelen van het programma.

Mijn vakantie komt later pas vanaf 01juli. Met vriendelijke groetjes, Ton.

• 08 Mei 2013 - 21:43

Henk En Truus:

Hoi Wilma en Henk

Toch nog gevonden zoals je ziet
    Weer met veel plezier het verslag gelezen. Jullie zien veel, mooi dat
    Wij hiervan mee kunnen genieten.
    Heel verstandig om bij de grote steden de hop on hop off te nemen heb je
    meteen alle hoogtepunten

Ik heb vandaag een raku workshop gedaan, wat is dat leuk. Gelukkig
    Was het ongeveer de hele dag droog.

Voor nu groeten en liefs,
    HeT

• 09 Mei 2013 - 00:06

Diane, Danny & Angela:

Heerlijk die verhalen.

Ook fijn dat jullie nu eindelijk voor langere tijd mogen genieten van het mooie weer.

Nou we spreken elkaar gauw weer via FB of Skype

ik ga lekker mijn welverdiende vakantie inluiden met 1 drankje en dan lekker m'n oogjes sluiten, want het wordt een druk (lees; feestend) weekje.

Veel liefs uit Tolkamer

• 09 Mei 2013 - 17:23

Dick En Leni:

Hola Wilma en Henk'

Het is elke keer weer leuk jullie verslag te lezen. Zo te lezen hebben jullie het wel naar de zin en vertoeven jullie in een mooie omgeving. Hier in Oss gaat ook alles naar wens en genieten wij ook van het mooie weer.
    Ga lekker verder met genieten en tot het volgende verslag.

Groeten, Leni en Dick

• 09 Mei 2013 - 21:09

Ria:

Hallo Wilma en Henk,

Net zoals iedereen heb ik weer heel erg genoten van jullie reis verslag. Heerlijk dat jullie zo
    genieten.Het idee om door de sinaasappel en olifbomen te fietsen lijkt me zalig.
    Leuk dat jullie gezellige mensen ontmoeten, want dat hoort er op zijn tijd ook bij en je kunt
    verschillende dingen samen uit wisselen. Jullie zijn nu al meer dan een maand onderweg.
    De tijd gaat snel. Voor mij duurt het nog veertien dagen om aan mijn reis te beginnen.
    Lieve groeten van Ria.

• 09 Mei 2013 - 22:25

Paul Hofstee :

Alles naar wens bij jullie zo te lezen.Leuke foto,s en mooi verhaaltje .Alleen hebben ze in de achterhoek rare bijtjes.
    Hier is alles oke hoor.

Groetjes Paul.

• 10 Mei 2013 - 17:53

Wout En Woutje:

Weer een geweldig verslag om te lezen.
    Jullie hebben al veel mooie en verrassende dingen gezien.
    Blijf er vooral elke dag van genieten.
    We kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Lieve groet, Wout en Woutje

• 10 Mei 2013 - 20:29

Ine :

Hallootjes saam,Wat leuk om weer van jullie te horen!
    En dat we zoveel herkenbare plaatsen zien! Eugene op de ranch in Moncarapacho, lijkt alweer zo lang geleden voor ons.
    El Roccio ook mooi en dus net op tijd voor jullie, anders was je er niet meer in gekomen!

Heel veel plezier nog saam en tot de volgende mail!!
    dikke kus ons.

• 12 Mei 2013 - 17:58

Marijke En Jan:

Hartstikke leuk het verslag wat je aan het schrijven bent. Wij hebben Sevilla gehad en de stad met de fiets bekeken. Het was zeer de moeite waard. Nu zitten we sinds twee dagen in Cordoba. Gisteren gefietst maar was wel zwaar. Vandaag met de fiets achterop naar Cordoba gegaan Dat was genieten Prachtige oude gebouwen en zeer smalle straatjes Morgen gaan we naar de misquita (ik denk fout geschreven) Overmorgen gaan we richting Madrid. Wij vonden het heel leuk jullie ontmoet te hebben. Nog even dit :Onze mouver doet het nog niet goed Maar wij redden het wel. Nog een hele fijne vakantie Gr. Van Jan en Marijke

• 13 Mei 2013 - 20:51

Marielle En Ron:

Wederom een leuk verslag lief Weervrouwtje en Henk ! Erg leuk om te lezen. Mocht nou onverhoopt het internet of WIFI zijn uitgevallen bij jullie, dan heb ik bij deze het laatste nieuws uit Nederland: Er is de laatste tijd geen dode man meer gevonden bij de cafe de Borrel in Doetinchem, voorlopig gaat het daar weer wat beter. De Graafschap heeft de 2e ronde bereikt door Fortuna S te verslaan en Bjorn Kuipers, jawel onze eigen Tukker uit Oldenzaal fluit de europa-League Finale. Verder is het hier druilerig, nat en kil en hebben we met zijn allen behoefte om jullie eens op te zoeken.....( is er nog plaats voor 23 man in jullie camper ?....)
    Veel plezier en een fijne Voortzetting. Groetjes van Marielle en Ron.

• 17 Mei 2013 - 00:21

Hans:

Vandaag 16 mei lees ik over jullie warme belevenissen.
    Ben de deur nauwelijks uit geweest.
    Hele dag regen en amper 15 graden en met Pinksteren verwacht men een "Regenbom".
    Ja wij zijn goed in het bedenken van nieuwe woorden.
    Maar lieve Wilma en Henk, het is jullie van harte gegund hoor.
    Ik ben gewoon een beetje jaloers.
    Ter compensatie heb ik mezelf maar een hele mooie feeder hengel aangeschaft met dito molen. Zodra het ietsje droger is zit ik dus in m'n bootje en ga ik de Oude IJssel onveilig maken en wie weet D'chem.
    Groetjes en kijk vooral morgen naar hoe Anouk ons gaat verrassen.
    Wat een vrouw en ja wat een geweldige song.
    Hans.

• 20 Mei 2013 - 21:54

Vincent & Petra:

Hoi Henk & Wilma,

bedankt voor jullie mooie reisverslag en foto's.
    We verdenken jullie ervan , dat jullie een cd met foto's gekocht hebben, want ze zijn zo mooi :-)
    Goed om te lezen dat jullie het zo goed hebben, we genieten helemaal mee.
    We zijn zelf net terug van een week Sauerland met de Le Clou groep.
    Het weer was niet zo goed als bij jullie, maar we mochten niet klagen.
    Maar 5 kilometer in de motregen gelopen, terwijl in Nederland soms de regen met bakken uit de lucht kwam vallen.
    Blijf genieten en hierover schrijven, want dan kunnen wij ook blijven genieten.

Groetjes,

Vincent & Petra

• 24 Juni 2013 - 21:53

Theo En Sjany:

Hoi Wilma en Henk,

Wat genieten wij toch steeds weer van jullie leuke reisverslagen !!! Ook al omdat het voor ons ook bekend gebied is zoals Malaga Sjany 5x en ikzelf 3x - Sevilla 3-daagse trip en Portugal afgelopen winter en geboekt alweer voor komende winter.
    Die smalle weggetjes in die heuvels in Portugal zijn ons ook bekend, maar wij hebben ze alleen bewandeld, dus niet met caravan of camper.

Jammer trouwens dat de figurantenrollen in een cowboy-film niet door zijn gegaan: Henk als Henky-kid op een paard en bargirl Wilma als barmeisje in een saloon.

Nog even dit: zag in reisverslag nr.3 een foto van een klein mannetje tegen een hekwerkje aanleunen.....lekker bruin enne.....goed gemutst!!! Het gaat je goed af Henk

Zo voor vanavond okeee ......de reacties op 5e en 6e reisverslag volgen noch groet en kus Theetje+Sjaantje

blijf genieten en een goede voortzetting van jullie vakantiereis, doei !!!